Surfers-lagenget

Nu sitter vi pa internetcafe, darfor ar det valdigt konstigt att skriva med australienskt tagentbord. Men det ska val ga, ni far anstranga er lite mer nar ni laser bara, hoppas det funkar.

Det ar sjukt dyrt overallt att anvanda internet, nu har vi hittat ett billigt stalle och det kostar 3 dollar per timme, men det ar mer an halva priset emot alla andra stallen har.

Vi har skaffat lagenhet nu(!!!!!!!!!!!), svinbra kanns det, forutom att vi inte har nagot jobb, det ar lite pissigt. Pengarna borjar sina sa vi ar lite stressade. Men som sagt, lagenhet. Om en vecka flyttar vi in i en lagenhet, helt grymt gott ska det bli. Den var jattefrasch och kommer kosta oss 330 dollar per vecka, tillsammans da. Det sparar vi in ganska mycket pa.
Det var en ganska bra deal faktiskt, vi kommer kunna bo dar fram till pask i allafall(om vi far nagot jobb), men det ar bara 7 dagars krav. Ska ta lite bilder och sa nar vi flyttat in sa ni far se :)

Jag hoppas bara sa jakla hart att vi hittar nagot jobb, vi soker allt vi hittar och ska fortsatta idag. Jag fragade runt pa nagra restauranger igar, svin nervos hela tiden. Det gick la inge vidare, det ar liksom inte sesong nu, sa de flesta avvaktar lite. Jag har gjort nagor i alla fall.

Vi har det bra i alla fall, vadret ar underbart! Funderar starkt pa att kopa mig en gitarr idag och spela pa gatan. Nagot kanske man kan tjana in pa det, jag har hort att det ska vara ganska bra betalt ;) Haha.

Ja, vi far se, hittar vi inget jobb aker vi till nagon farm om ett par veckor. Det ordnar sig!

Langtar hem iblnad, trots att jag har det sa bra. Tusan att man inte kan flytta hela vanliga livet hit. Alla manniskor och allt sant. Da hade det vart perfekt har.

kram pa er!

Surfers Paradise

Ledsen över det långa glappet mellan bloggandet. Nu är vi i Surfers. Här är det fashigt som fasen, pooler och takterraser för fullt. Louise och Erika har hookat upp med oss igen efter sin trip till fraser island. Det är bra :).

Vi har suttit och letat lägenhet här nu i 3 timmar tror jag, det är väldigt svårt att hitta bra, men nu har vi hittat en som vi vill kolla på. Hoppas på det bästa bara. Den ligger i alla fall vid Palm Beach, vilket johan tyckte lät bra ;).

Mina batterier är nästan slut på datorn nu, så jag kan inte skriva så långt idag. Vi har i alla fall ett ställe vi kan snylta på internet nu, så jag kan gå in igen. Ska försöka få upp lite bilder innan den slocknar.

Vi lever i allafall och har det bra. Solen skiner extra starkt och vi stinker solkräm och svett! *Tummen upp* Ella ska hjälpa oss med kontakter till jobb och sånt, så det känns bra. Vi är taggade för jobb och ser fram emot att tjäna lite pengar.

Skriver snart igen!
Längtar efter er allihopa.
Kramar Malin

sista bilden här är från MODERNA MUSEET(Amanda mamma!!!!) i Brisbane. As coolt!

NU NI

Nu mina vänner, ska ni bannemej få höra! Jag tror jag har världens mest spännande liv just nu. Okej, vi börjar från igår, 05.45.

Fisketur med Mark. Ut i gummibåten längs floden som leder ut i havet. När vi skulle ta oss ut mellan grunden, ut på det stora blå, gick det förbaskat stora vågor. Vi FLÖG över vågorna, hela båten lättade med oss fem i. Sjukt roligt! Längre ut mot horrisonten satte oss och fiska, inget napp, inget napp, inget napp. Louise fick första fisken! Hurra för henne. Sedan höll jag på att få en bjässe, istället gick linan av. När man har fiskat här, inser man sakta hur patetiska alla fiskar är i sverige om man jämför med de här. De minsta fiskarna vi tog upp var ju som de vi brukar bli överlyckliga om vi får i sverige, här slänger de tillbaka dem utan att ge dem en blick. Helt galet stora fiskar de har här!

Efter några fångster till var det johans tur att få något stort på kroken.. han vevade som fasen! Det han hade på kroken var inte mindre än en liten hammarhaj(!!!), herre min jesus tänkte jag. Fasen va häftigt, den kunde lätt ha bitit av ett finger, men vi klarade oss från bissingarna. Efter bara en liten stund fick Erica en likadan. Det är nämnligen så att om det finns en hammarhaj, så finns det kanske 200 till där nere. De är den enda hajrasen som är flockdjur(den infon var till Josse <3). Min lina klipptes av 2 gånger efter det, och det var inte någon fisk som gjorde det, utan antagligen mamma-hammare. COOLT! Jag tror de var hungriga, för efter ett tag såg vi några större längre bort i ett fiskstim, det var grymt! Hajarna jagade precis botanför vår båt. Man behöver inte vara rädd för att de ska hugga i båten, för sånt händer bara i filmen "hajen".

Det var gårdagens äventyr, nu till dagens äventyr. Imorse var det också tidig uppstigning. 09.00 skulle vi vara på Raftingstället. Vi kom tio minuter försent men det gick bra. Iväg med oss mot the river, Kajtuna. Vi for ner för forsen med ett gött humör, det var grymt. Vi åkte ner för världens största kommersiella vattenfall OCH hamnade med båten på rätt håll. Hela båten hamnade under vatten när vi kommit ner från det, kunde inte gått bättre Både louise och johan rök dock i vattnet efter att vår instruktör skrikigt "JUMP IN THE WATER". Louise tvekade så johan puttade i henne när hon inte var berädd, så hon slog till johan i munnen med paddeln och drog i honom också. Så kan det gå! he he.

Sedan bar det av mot Rotorua. Tro det eller ej, men jag gjorde det. Jag hoppade BUNGY!!! Fy fan, det var det värsta jag gjort i hela mitt liv, så jävla rädd var jag men oj vad stolt jag är som gjorde det. När man väl hade fått lite motstånd i linnan var det mycket roligare. Jag blundade dock av rädsla nästan hela färden, så jag såg inte så mycket men oj oj oj.. Känslan går inte att beskriva, det var heeeeelt galet. Jag känner mig GANSKA så cool nu, så ni bara vet. Louise gjorde det också. Stolt över henne, hon är höjdrädd. 43 m.

Ikväll är det sista kvällen här hos familjen Bruce. Sorgligt faktskt, de är de snällaste människorna jag träffat. Helt underbara. Ungarna kommer nog sakna soig till döds efter johan, så mycket som han busar med dem. Han kastar runt dem i poolen och välter studsmattan med dem på och grejar. De får aldrig nog, de älskar att leka med johan. Han lär dem trix och coola grejer. Harry gör backflipp i poolen från johans axlar och grejer. De kommer sakna johan, de kommer de. Mark och Sandra också, de berättade hur de satt och väntade så exalterat när han skulle komma med bussen. De var så lyckliga över att han kommit tillbaka. Vi måste nog hälsa på igen, det är underbart här.

Vi hade 2 års dag i förrgår, 12 feb. Hurra.

Äventyrslandet!

Här väntar alltid nästa äventyr bakom hörnet. Vi har varit och kajakat, det var roligt. Vi såg en konstig fågel och johan försökte pressa sig igenom ett hål i berget(en grotta). Sedan blev vi bjudna på pizza hos Kewin, som dessutom lånade ut kajakerna gratis till oss, så man kan väl säga att vi hade lite flyt den dagen.

Igår var vi i Rotorua. Det är där äventyrsparken finns(där jag fick presentkort i julklapp av johan :)). Jag gjorde freefall xtreme(lägg märke till den coolastavningen). Det är en bombflygplansjetmotor, som man kan flyga som att man hoppas fallskärm, det fria fallet helt enkelt.
(Nej, förklara är inte min starka sida)
Det var riktigt lurigt att hålla balansen faktiskt. Kommer en bild, skinnet i ansiktet fladdrade som fasen, det var askonstig känsla. Sjukt stark motor.

Johan gjorde det när han var här sist. Instruktören hade tydligen sagt att han var duktig på det och givit honom lite beröm och sånt. När vi kom till receptionen för parken.. VEM VAR PÅ REKLAMVIDEON PÅ STORBILDSTV:N? Johan!! Fasen va coolt, han hade utmärkt sig så han fick vara med i reklamvideon! GANSKA stolt flickvän som stod där då(Vad säger du Ann? Ganska stolt du med va?)!

Efter det käkade vi lite american stuff på burgerking, för att sedan ta oss till ett annat ställe och köra Loge. GANSKA så nice. Det var sjukt kul! Vi åkte upp på ett berg med lift, sedan åkte man typ go-cart(eller snarare som en lådbil typ) ner för massa snirkliga backar. Det var fett kul. Vi körde tre åk och klättrade uppåt i svårighetsgrad. Det sista åket var asroligt, det kom en backe när jag och Louise var bredvid varandra och vi skrek och flög över kanten på exakt samma gång. Det var såå kul.

Idag har vi försökt att surfa. Johan var vår snygga surflärare, grymt! Ja, man kan väl säga att det gick lite sådär. Jag vadade ut i det smutsiga vattnet som var fyllt med träflis och grenar, man kunde inte se sina ben ens. Sedan försökte han hjälpa mig ett par gånger med vågorna. Efter ett tag sa han, "Vi kanske ska öva lite på att stå innan?".. Jatack! Jag klarade vara att ställa mig på knäna typ, sedan satt brädan fast i grenarna eller jag trillade av. MEN, jag ska lära mig. När de andra skulle träna kom vi på att det kanske inte var så mycket skit på stranden lite längre bort, så jag tror det gick lite bättre där borta faktiskt.

Sedan åkte vi till Johans andra värdfamilj Mark och Sue och deras två döttrar Rachel och Nicki. Vi spelade spel och hade en jättemysig stund. De är verkligen perfekta familjen, alltid glada och jättesnälla. Helt galet!

Nu är vi hemma, jag är trött. Vi hade tänkt att baka semlor när vi kom hem, men vi orkade inte nu när det blev så sent. Imorgon ska vi förmodligen, om inte vädret blir dåligt, ut och fiska baotafiskar. Det blir spännande!!

HÖRES!
/Malin

Robinson kruse utan skägg

Kajaking!

Kartan i bakfickan, det var två hål i kajaken under min rumpa. Resultat, se bild.

Johan måste prova allt.

That's me! Jag kan flyga, men bara om jag har en bombflygplansmotor under mig.

LÅDBILSREJS!

åka liiiiift

Nya Zealand

God morgon Sverige!

Det är vackrare här än jag trodde. Jag har vart lite dålig på att blogga, men jag har inte riktigt hunnit faktiskt. Det har varit lite mycket.

Planet till Auckland var 1h 30min försenat, så vi missade bussen som skulle ta oss lite närmare Opotiki. Det är i Opotiki vi bor. Mitt i alla deklarationer och passkontroll-utfrågningar ringde vi johan i panik. Han ordnade allt som vanligt och åkte och hyrde en bil. Självklart charmade han receptionisten så vi fick bilen massa billigare, jag klagar inte! Det betydde att vi endast gav ungefär 2500 för 10dagar. Sjukt bra, eftersom vi bor ute på landet i Opotiki.

Johans värdfamilj är helt underbara. De är så gästvänliga så man kände sig hemma med en gång nästan. Det var sjult härligt att komma till ett hus efter att ha bott en månad på hostel. Jag njuter ordentligt av det här. De har 3 grisar, 3 kossor, en katt och en hund här. Kul med lite djur tycker jag. Sedan har det världens finaste trädgård där de odlar passionsfrukt, mandariner, vindruvor och så har Sandra en odling med lite smått och gott. Landskapet är kulligt med stora slätter, allt är gräs och kullar.

Igår var vi på en svart strand och gick i en grotta och bada i vågorna, det var en jättehäftig miljö.

I förrgår var vi och tittade på ett jättehäftigt vattenfall. Det gick ner i berget, i ett spår som vulkanlavan hade bildat när det var utbrott en gång i tiden. Så när vi gick längs ån, så tog den helt plötsligt slut. När vi kom ner till fallet sprutade det ut genom ett stort hål i bergväggen. Hur vackert som helst. Det kändes som ett konstgjort fall. Det var jättehögt och riktigt dånade. Lite längre bort kunde man bada och svinga sig i lianer ner i vattnet. Johan agerade Tarzan och jag var någon klumpig variant och Jane. Fantastiskt. Det var så vackert. Dess utom var vattnet så rent så det gick att dricka. Jag testade, det var godare än kranvattnet!

Idag ska vi paddla kajak i hamnen, det ska bli riktigt spännande också! Får se hur det går, hoppas vi klarar oss från regnet som kunde komma idag bara. Annars blir det nog kul ändå!

Kram på er!
/Malin

Svettbad

Här är det hejdundrande varmt. Vi badar i vårt eget svett på nätterna men har äntligen fått oss en fläkt på rummet. Det är gött, men de har som sagt ingen ventilation i detta huset, så det finns inte mycket syre i rummet. Fönstret står alltid öppet, men det är som att det går en gräns där ändå. Om man sticker ut huvudet genom fönstergluggen känner man att det är svalt och till och med blåser, men så fort man är innanför fönsterkarmen, då är det pissvarmt. Konstigt det där, tacka vet jag svenskt byggda hus. Men nejdå, här ska inte klagas. Vi är glada att det är varmt och att vi har en fläkt som förflyttar den syrefattiga luften ett slag om natten.

Vi var vid poolen, som vi besökte första veckan, idag. Det var jäkligt gött, men gud vad det är mer en utställning. Alla killar/gubbar, ligger och spänner sig i speedos. Ja, jag vet inte, men det känns lite knepigt. Jag lyckades plaska mig fram 1,2 km i allafall. Jag är en stolt bröstsimmare(alla speedos simmar/försöker simma crawl).

Jag och Louise blev attakerade av några konstiga fåglar när vi satt i botanic gardens förut. Herre min gud, de ville verkligen ha moroten jag satt och knaprade på. Men det ville jag med. Det var en hel familj som försökte komma sig närmare och närmare. Det var en hemsk upplevelse, de väste och tog sats för att sedan kuta mot oss. Vi gav oss, lät de ha sitt place och flyttade oss lite längre bort, till en fågelfri skugga.

Men när vi skulle köpa en macka, träffade vi en svensk kille som jobbade på cafét i Botanic garden och han bjöd oss på cappucino! Vilket flyt!

Lägg märke till fåglarna som klättrar i trädet. Det var inte samma fåglar som anföll oss dock.